About the Mist

We like to provide great site with complete features what you want to implement in your business! Mist can become a Blog, an Agency, a Hospital, a Sports, a a Portfolio, a Spa, a Restaurant, a University, a Corporate website, an E-Store, a Construction Business, a Hosting Company, an Attorney website, a Blog, a Creative Studio and much more.

Galeria

Instagram did not return a 200.

Dodatkowe informacje

Np. Informacje o Centrum Seniora.

PRAWNIK ODPOWIADA CZ. 5

Kiedy można zwrócić kupiony towar?

 

Ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r. (Dz.U Dz.U. 2014 poz. 827) uregulowała m.in. obowiązki przedsiębiorcy zawierającego umowę z konsumentem; zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa; zasady i tryb wykonania przysługującego konsumentowi prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami umowę kupna i sprzedaży możemy zawrzeć w sposób tradycyjny tj.  np. w sklepie, hipermarkecie. A także poza lokalem przedsiębiorstwa w mieszkaniu, hotelu, na wycieczce, „zwabienie z ulicy” oraz na odległość tj. w sklepie internetowym, poprzez  rejestrację w portalu internetowym.

Odstąpienie od umowy po zakupie towaru jest uzależnione od formy w jakiej dokonano zakupu. Jeśli był to sposób tradycyjny, wówczas możliwość zwrotu towaru jest związana z regulaminem obowiązującym u danego przedsiębiorcy, który np. dopuszcza możliwość oddania do 30 dni, wymiany towaru na inny czy uwzględnia możliwość zwrotu w formie karty podarunkowej.

Jeśli zakup towaru ma miejsce poza lokalem przedsiębiorcy lub w formie zakupu na odległość istnieje możliwość zwrotu towaru w terminie 14 dni – bez podania przyczy. Powyższy termin liczymy od dnia następnego po otrzymaniu towaru . Jeśli  upływa on w sobotę/niedzielę/święto ustawowo wolne od pracy – liczy się kolejny dzień roboczy.  Można odstąpić od umowy przed odebraniem towaru jak również po jego otrzymaniu. Aby odstąpienie było skuteczne należy wysłać oświadczenie oraz otrzymany towar. W wyniku odstąpienia od umowy uważa się ją za niezawartą.  Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie – nie później niż w terminie 14 dni od otrzymania oświadczenia na dokonanie płatności. Przedsiębiorca  zwraca koszty związane z wartością towaru oraz najtańszą formą przesyłki (jeśli taka forma przesyłki była wybrana).

Zgoła inaczej mamy do czynienia z sytuacją tzw. rękojmii czyli trybu dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną lub prawną kupionego towaru oraz gwarnacją jaką otrzymujemy za zakupiony towar.

Przez wadę fizyczną określamy sytuację gdy: nie ma on właściwości, które produkt tego rodzaju powinien mieć; nie ma właściwości, o których konsument został zapewniony przez sprzedawcę lub reklamę; produkt nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę; czy też produkt  została wydana kupującemu w stanie niezupełnym.

Z kolei wadą prawną mamy do czynienia gdy jest ona własnością osoby trzeciej – np. pochodzi z kradzieży; jest obciążony prawem osoby trzeciej, czy też cechuje się ograniczeniami w korzystaniu lub rozporządzaniu nim w wyniku decyzji lub orzeczenia właściwego organu.

Odpowiedzialność sprzedawcy za wadliwy towar trwa 2 lata od jego wydania. Rozpoczęcie okresu odpowiedzialności biegnie od momentu wydania towaru.

W wyniku reklamacji towaru można żądać jego wymiany na inny lub dokonać naprawy, a także obniżyć cenę oraz odstąpić od umowy (jeśli wada jest istotna). Przedsiębiorca może nie uwzględnić tych rządań w zamian proponując naprawę lub wymianę pod warunkiem, że nie jest to nadmiernie uciążliwe dla konsumenta. Sprzedawca jest zobowiązany do wymiany rzeczy / usunięcia wady w rozsądnym terminie. Jeśli przedsiębiorca nie ustosunkował się do reklamacji w ciągu 14 dni oznacza iż ją przyjął.

Odmienną formą dochodzenia roszczeń reklamacyjnych może być zastowanie gwarancji jest to dobrowolne rozwiązanie gwaranta, które może być określone w oświadczeniu gwarancyjnym (dokumencie, reklamie). Umowa gwarancyjna może zawierać: informację o czasie gwarancji, określenie zasięgu terytorialnego gwarancji, wskazanie uprawnień w przypadku wykrycia wady.

W przypadku trudności z porozumieniem się ze sprzedawcą można szukać pomocy u: Miejskiego/Powiatowyego Rzecznika Konsumentów, w  Federacji Konsumentów,  Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich, a także  Wojewódzkim Inspektoracie  Inspekcji Handlowej .

maj 2017

 

materiał został opracowany w ramach zadania publicznego pn. „Prowadzenie w roku 2017 na terenie powiatu bocheńskiego dwóch punktów nieodpłatnej pomocy prawnej w miejscowości Drwinia i Lipnica Murowana” realizowanego przez   Stowarzyszenie „Rodzina Kolpinga w Bochni”  na podstawie umowy nr OR. OR.273.20.2016 zawartej w dniu 27.grudnia 2016 r z Powiatem Bocheńskim

Zadanie jest finansowane ze środków budżetu państwa.

 

No comments yet.

Leave a comment

Your email address will not be published.